Show simple item record

dc.contributor.authorMattos-Vela, Manuel Antonio
dc.contributor.authorCarrasco-Loyola, Milagros Bertha
dc.contributor.authorValdivia-Pacheco, Suelen Giuliana
dc.date.accessioned2020-06-16T20:52:18Z
dc.date.available2020-06-16T20:52:18Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMattos MA., Carrasco MB., Valdivia SG. Nivel de conocimiento sobre pasta dental fluorada en padres y profesores de preescolares. Int. J. Odontostomat. 2013; 7(1): 17-24.es_PE
dc.identifier.issn0718-381X (Digital)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12727/6220
dc.descriptionABSTRACT: The study aimed to determine the level of knowledge about fluoride toothpaste based on the fluoride source for parents and teachers from preschool children. A questionnaire was applied in a representative sample of parents and all teachers working at preschool educational state institutions in the Molina district, Lima, Perú. The level of knowledge was classified into three levels: low (0-2 points), medium (3-5 points) and high (6-7 points). We used frequency distribution tables for the univariate analisys, the chi square test and Fisher exact test for the bivariate analisys. The most frequent level of knowledge about fluoride toothpaste was medium level in both, parents (n = 68, 45%) and teachers (n = 52, 58.4%). The item: brushing teeth with fluoride toothpaste can cure the initial decay, obtained (had) the lowest number of correct response 50 (33.1%) and 19 (21.4%) parents and teachers respectively. It was found that the level of knowledge related to sources of information about fluoride is in the case of parents, educational talk (p = 0.014) and the dentist (p = 0.003) were associated, whereas in the case of teachers, only statistically significant association was found with the educational talk (p = 0.013). The higher level of knowledge about fluoride toothpaste on parents and teachers was the middle level and was associated with the dentist and educational talk as major sources of information.es_PE
dc.description.abstractEl objetivo del estudio fue determinar el nivel de conocimiento sobre pasta dental fluorada según la fuente de información sobre flúor en padres y profesores de preescolares. Se aplicó un cuestionario a una muestra representativa de padres y a todos los profesores de preescolares de instituciones educativas iniciales estatales del distrito de la Molina, Lima, Perú. El nivel de conocimiento se categorizó en tres niveles: bajo (0-2 puntos), medio (3-5 puntos) y alto (67 puntos). Se utilizó tablas de distribución de frecuencias para el análisis univariado y las pruebas chi cuadrado y exacta de Fisher para el análisis bivariado. El nivel de conocimiento sobre pasta dental fluorada más frecuente fue el nivel medio tanto en los padres (n=68, 45 %) como en los profesores (n=52, 58,4 %). El ítem: el cepillado de dientes con pasta dental con flúor puede curar la caries inicial, presentó el menor número de aciertos en su respuesta con 50 (33,1 %) y 19 (21,4 %) padres y profesores respectivamente. Cuando se relacionó el nivel de conocimiento con las fuentes de información sobre flúor se encontró que en el caso de los padres, la charla educativa (p=0,014) y el dentista (p=0,003) estaban asociados, mientras que en el caso de los profesores, solo se halló asociación estadísticamente significativa con la charla educativa (p=0,013). El nivel predominante de conocimientos sobre pasta fluorada en los padres y profesores fue el nivel medio y estuvo asociada al dentista y la charla educativa como fuentes principales de información.es_PE
dc.description.sponsorshipFacultad de Odontología de la Universidad de San Martín de Porres.es_PE
dc.format.extentpp. 17-24es_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad de La Frontera. Facultad de Medicinaes_PE
dc.relation.ispartofseriesInternational journal of odontostomatology;vol. 7, no. 1
dc.relation.urihttp://www.ijodontostomatology.com/es/articulo/nivel-de-conocimiento-sobre-pasta-dental-fluorada-en-padres-y-profesores-de-preescolares/es_PE
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.4067/S0718-381X2013000100003
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/es_PE
dc.sourceRepositorio Académico USMPes_PE
dc.sourceUniversidad San Martín de Porres - USMPes_PE
dc.subjectDentífricoses_PE
dc.subjectFluoruroses_PE
dc.subjectSalud bucales_PE
dc.titleNivel de conocimiento sobre pasta dental fluorada en padres y profesores de preescolareses_PE
dc.title.alternativeLevel of knowledge about fluoride toothpaste in parents and teachers from preschool childrenes_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess